Effektiv Telemarketing

Der er mange forskellige versioner af telemarketing. De fleste har nogle helt bestemte associationer når de hører ordet. De fleste unge kender til jobbet som telefonsælger for det ene eller andet firma, blandt andet er der mange call-centre for forskellige avishuse. Der er dog også ofte tale om salg, da det er marketing man har med at gøre. Det er dog ofte en ret utaknemmelig rolle at være sælger gennem telemarketing. Hvis man ringer ud til folk som ikke allerede er kunder, så mødes man ofte af sure miner, da de fleste husstande oplever denne type kald regelmæssigt. Selvom det er et lidt hårdt job er telemarketing også utroligt givende hvis man sætter sig ind i det, og der er jo også kunder som bliver glad for de tilbud man kan give over telefonen. Det opsøgende salg man gøre til nye kunde er ofte den sværeste, og det kræve en del gåpåmod , men også evner for salg. Nogle kan dette, andre skal arbejde hårdt på at lære det.

Telemarketing er, på trods af dets noget blakkede ry, meget populært hos mange store firmaer. Aviser, forsikringer, Falck abonnementer og meget andet bliver tilbudt over telefonen til såvel nye som eksisterende kunder. Det er dog ikke kun salg, men også fundraising og spørgeskemaundersøgelser som kan indgå under hovedtitlen telemarketing. Der er på den måde en bred vifte af muligheder hvis man ønsker at arbejde indenfor denne branche. Er man dygtig er der også ofte gode muligheder for at stige i hierarkiet i disse afdelinger. En typisk medarbejder i disse afdelinger starter som almindelig sælger og kan senere stige til en rolle som supervisor eller en anden stilling med mere ansvar for de andre sælgere.

Moderne telemarketing er blevet meget mere effektiviseret. Man gør nu det hele over computeren og man laver automatiske opkald til de personer som databasen sender op på skærmen. Dette gør at man som sælger kan nå mange flere opkald og derved kan man som firma hurtigere nå ud til den ønskede mænge potentielle kunder. Der er dog også ulemper, for dette hektiske miljø ligger stort pres på de ansatte, som ofte må finde sig i en ret stresset og konkurrence præget hverdag. Denne type arbejde er der nogle som er bedre tilpasset til end andre, men det er svært at vide præcist før man har prøvet det.

Er der mulighed for at man kan ringe til allerede eksisterende kunder er dette ofte højere prioriteret hos sælgerne. Her er kravene for resultater noget større, men samtaler er ofte mere behagelige. Naturen af samtalen bliver også mere informerende end overtalende.

This entry was posted in Firma, Salg. Bookmark the permalink.